Java deel 2 - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Jornenadindainindonesie - WaarBenJij.nu Java deel 2 - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Jornenadindainindonesie - WaarBenJij.nu

Java deel 2

Door: Adinda

02 Oktober 2016 | Indonesië, Ijen

selamat malam,
Na jogja door naar malang met de trein, we meeten daar met twee dames uit NL waarmee we de twee vulkanen gaan beklimmen (bromo en ijen), er was ook een stel uit Berlijn het klikte erg goed dus fijn om een leuk groepje te hebben voor deze hikes! :)
0:30 zouden we vertrekken naar de bromo, eerst samen wat gegeten en gekaart en daarna maar naar bed voor 2 a 3 uurtjes. Er sloot nog een stel uit Utrecht aan bij onze Tour en je raad het niet ze werkt als psycholoog bij Ciran in Utrecht! Echt te toevallig! Haha! De bromo was helaas dicht dus we gingen alleen de berg op voor de view point best een pittige hike, bij het eerste platform vroeg de gids wie wilt er nog meer naar boven voor een nog beter uit zicht? En onze hele groep wilde mee! In het pikke donker stijl klimmen door de jungle met afgrond wat je niet ziet op het moment dat je er loopt maar als je dan weer terug gaat wanneer het licht is denk je echt dit is gekkenwerk! Maar ook zo mooi! We hadden echt geluk met de wolken en de zon! Na de bromo moesten we nog 6/7 u in het busje en het was een hele mooie tocht we kwamen door jungle, de mooie ricefields (krijg je nooit genoeg van zo mooi!), langs de kust en zagen heel wat aapjes langs de weg! Eenmaal aangekomen bij het hotel waar onze "overnachting" was (lees: we moesten weer 0:30 opstaan) voor de groep hadden we weer een gezellig avondje met de groep en zijn we om 19u naar bed gegaan haha! Toen de Ijen vulcano, een woord RESPECT wat die mannen moeten sjouwen zwavel van binnenuit de vulkaan weer helemaal omhoog en beneden wat een werk! Het was een hike tot in de krater om snachts the bluefire te zien een soort gaspit maar dan echt wel 2 meter hoog en breed! De hike is niet heel veilig er is erg veel zwaveldamp wat gevaarlijk is en op je keel en ogen slaat super pijnlijk en Jorn ging er echt heel slecht op.. Als er weer zo'n damp onze kant werd op geblazen was het ook wel echt even overleven hoor je kreeg geen adem en dat gebeurde wel vaker dan 10x! Best heftig als we er nu zo op terug kijken maar wauw wat was het prachtig en onze gide Tom was een topper! Hij hielp iedereen waar het lastig was om te klimmen en rende naar beneden en omhoog alsof het niets was! Hij had er zelf 13 jaar gewerkt om zwavel te verzamelen en te verkopen (in die werkomstandigheden omg, die manden met zwavel wegen soms wel 100kilo!) het ziet eruit als lichte schuimblokken maar als je die rug zag van die mannen zag die hebben flink wat te verduren, erg heftig om te zien, en sommige beklimmen de ijen 2x per dag en wel met slippers en zonder gasmasker.. Niet te doen... Maar wat een plaatje toen het lichter werd zo gaaf om binnenin die vulkaan te staan, wauw!
Daarna weer omhoog super mooi uitzicht en een hele mooie route! Daarna nog naar een koffie plantage geweest en een heerlijke waterval om even af te koelen en onder te staan! Jorn keek zijn ogen uit en zei, normaal zie je zoiets omdat het zo gemaakt wordt in de dierentuin/resorts oid maar dit is gewoon puur natuur!
Daarna op naar Bali met de boot en moesten we afscheid nemen van een deel van de leuke groep! Misschien gaan we elkaar nog meeten op de gili's!
Eenmaal in Bali nog zo'n 4u reizen naar ubud (flink onderhandeld voor zo'n 7,50 pp!) en zagen hele mooie natuur en heel veel tempels onderweg! In ubud hadden we wel even een cultuurshock bijna alleen maar westerse mensen en zelfs de Balinezen praten hier Engels en zeggen ons geen gedag in het Indonesisch terwijl wij dat zo leuk vinden hihi! Dus even wennen! Ohja! En toen we de weg aan het zoeken waren liepen we een donker steegje in en hoorde wat geritsel een hond begon ineens heel hard te blaffen en toen zagen we in het donker ineens een grote slang langs ons kruipen! Haha dat was wel even een momentje! We hadden de volgende dag een scooter gehuurd en zijn lekker rond gaan touren heerlijk en ook mooi om te zien dat er buiten het centrum nog wel warungs staan en schattige Indonesische mensen. Jorn had me gister verrast met een bungalow in een hele mooie omgeving en worden daar nu wakker zo fijn hier!

• 02 Oktober 2016 - 20:25

Denise:

Wow, heftig hoor! Echte avonturen dus :) Nu lekker chillen lieverds! :) XX

• 02 Oktober 2016 - 21:36

Mam:

Zo weer een avontuur op zich! Joh wat ben ik trots zeg op de reisleidster haha

• 02 Oktober 2016 - 21:42

Papa:

Wat een avonturen!!
    Leuk hoor en spannend ook wel
    Vast mooie foto's gemaakt van de vulkaan, ben benieuwd.
    Daaaag, dikke kus uit Nederland!!

• 10 Oktober 2016 - 15:47

Sarah:

Woww adin, dat Ijen zo heftig was joh! Jullie hadden toch wel van die gasmaskers? Of hielpen die niet echt:(? Maar wat leukk om allemaal terug te lezen, hihi herkenbaar jullie 'cultuurshock' op Bali. Have fun leukerds!! X